Kootussa Ravissa

11. syyskuuta 2014

Vihdoinkin taas valmennuksessa

Lohikäärme vesarissa.. ;) Ei se oikeasti tolta näytä! Se on aina korvat hörössä!

Nyt tuli väkisin tosiaan 2 viikon tauko valmennuksista erinäisistä syistä. Tosin meitä se ei haitannut ja annoinkin Hertan lomailla maastoratsastuksen merkeissä viime kisoihin asti ja se on tehnyt hyvää!
Kuitenkin aina on asiaa valmennukseen, sanoi kuka mitä tahansa. Olen nyt päättänyt säästää kaikesta ihme tingelitangelista hevoselle ja itselleni, ja säästän kaikki loput rahani valmennuksiin jotta voin käydä niissä sännöllisesti! Toivottavasti ei ridahousut repee nyt kun sanoin tän, sillä uusia en ole ostamassa... ;) Sitten mennään ilman housuja..
(Tosin kisahousuthan repesi jo, mutta onneksi mun synttäreiden aikaan! Poikaystävä osti mulle sitten uudet kisahousut lahjaksi ja ne saapuu tuota pikaa Suomeen. Äiti herätti henkiin sitten mun vanhat housut jotta saan kisakauden vedettyä kunnialla loppuun. Äiti osti mulle siis neulan ja lankaa, mutta nakitin kyllä housujen tähden äitin tekemään hommankin! :D Mun ristipistot tuntien olisi ollut entiset housut... eh eh. Terkkuja vaa äitille, tiiän että luet tän)

Noniin joo sitten takaisin aiheeseen!

Tänään siis "pitkästä aikaa" valmennus ja kyllä se vaan valaa taas itseluottamusta lisää. Heti kättelyssä valmentaja kehui että Hertta on lihonut (JES!). Ja tämä siis tosiaan Hertan kohdalla hyvä asia, se on ollut niin kuiva että on jo mietityttänyt onko sillä joku imeytymishäiriö, mutta nyt alkaa näyttää hyvältä. Ei ne lihaksetkaan pääse kasvamaan jos ei ruokapuoli ole kunnossa.
Toisekseen sanoi että treenissä nyt näkyy että olen yrittänyt muuttaa hevosen kulkemista. Mähän olen nyt keskittynyt tosi tarkkaan että Hertta nostaa selkänsä ylös ja niskansa alas. Eteen-alas tyyppisesti treenailut ovat sitten tosissaan ETEEN alas, eikä taakse alas. Hertta kyllä osaa mennä turparyntäissä, mutta mä en enää sitä siedä! Tästä leukakulman aukinaisuudesta voin tinkiä, jos H suostuu edes vähän laskemaan niskaansa alas, mutta tavoite on kyllä aina saada se rehellisesti kantamaan ja nenää eteen. Oli muoto sitten ylempänä tai alempana, niin nenä eteen!

Ei tehty sinäällään mitään ihmeellistä, eikä edes käyty lauantain ohjelmakohtia pahemmin läpi. Ei niissä ole mitään sen kummallisempaa kuin, että Hertan täytyy koota. Sen täytyy lyhentyä takaa ja "pidentyä" edestä (viitaten juuri tähän nenä eteen ja leukakulma auki juttuun). Sieltä tuli tosi hyviä pätkiä ja Hertalla on tekemisen meininki päällä. Se haluaa yrittää ja miellyttää mutta väsähtää tosi nopeaan. Sinäällään hyvä merkki. Uusi tapa liikkua on raskasta! Eli jotain ollaan onnistuttu muuttamaan. Tämä on nyt koko tämän talven ajatus. Meidän täytyy muuttaa nykyistä menoa, jotta saadaan tulosta aikaiseksi. Ja muutoshan lähtee ratsastajasta, ei hevosesta. Hevonen kyllä tulee perässä.
 On hienoa huomata että jo tämä 2 viikon "pelkkä ajatus" mun tekemisessä on jo saanut hevoselle aikaan muutosta. Vielä se ei näy radoilla, mutta sen pitää tulla näkymään sitten ensi kaudella ja talven aikana! 'Koko talvihan tässä on aikaa nyt treenata. ;)

Tämän päivän aikana tehtiin siis ihan vain kokoamista, mutta muutamat avot ja sulut tehtiin ravissa. Avot ovat suhteellisen hyvällä mallilla (vielä vähän taipumista lisää) mutta sulut vaativat kyllä treeniä, varsinkin sulku oikealle. Mun täytyi olla käden kanssa tosi herkkä, ja onneksi olen nyt jo treenannut tätä. En auta Herttaa edestä, vaan päin vastoin, annan pohkeen, päästän edestä. Tähän asti olen antanut pohjetta ja tukenut liikaa edestä. Nyt tästä täytyy luopua ja "jättää Hertta yksin" sen pohkeen kanssa. Enää en tartu sen ongenkoukkuun kun se tarjoaa sitä niskaansa mun syliin, vaan ajattelen taas että sen niska haisee niin pahalle, että "Hyi, työnnän sen pois". (Hyväksi todettu mielikuva!)
Kuka mulkoilee... :D Se aina komentaa mua jos lopetan  rapsuttamisen leuan alta ja ojentaa kaulaansa näin "tuolta noin". :D

Hertta on kyllä jännä. Seisoo yksinää irti vessarissa, eikä se siitä lähde kyllä yhtään minnekkään. Nytkin oli iltaruuat odottamassa karsinassa eikä raukka ymmärrä karata 
Olen ajatellut tehdä jatkossa tänne blogiin ihan treenisuunnitelmia ja tavoitteita kuukausittain nyt tulevan talven aikana. Pääpiirteittäin voin jo sanoa, että tämän hetken tavoitteet ovat:

- Hertta auki kaulastaan, lyhyemmäksi takaa
- Kokoaminen!!!
- Minä vähennän kättä (nyt saa olla kädetön , eheh) ja keskustelen enemmän jalan kanssa Hertalle!
- Selkä ylös, niska alas. Tätä hoen nyt ihan kokoajan ja kiinnitän KOKOAJAN huomiota siihen.

Lauantaina ratsastan niin hyvin kuin osaan ja yritän esittää Herttaa!  Tempuista ei tartte huolehtia ja tavoittelen raviohjelmasta hyvää arvostelua (toivottavasti Hertta on hereillä....). Laukkaohjelma täytyy välttää ettei selkä painu alas. Näillä pääsee jo pitkälle. Valmentajakin sanoi että minä unohdan kaikki aikaisemmat vuodet "kun aluemestaruudet ovat menneet huonosti" ja otan itteeni niskasta kiinni ja vaihdan tuon "peli on jo menetetty"-asenteen voittajan asenteeseen! Meni miten meni. UGH!

Rapsuttaisit nyyyyyt...

HUOMIO!!!

Jouduin nyt valitettavasti hetkeksi ottamaan pois anonyymien mahdollisuuden kommentoida. Mulle on tullut sähköposti täyteen hirveitä ulkomaalaisia spämmäysviestejä anonyyminä, joten toivon että hetken aikaa kun pidän anonyymikommentoinnin pois, ne lakkaavat. Kukaan ei ole käyttäytynyt huonosti, ei ole siitä kyse! :D Toivotaan että voin kohta taas sallia anonyymien kommentoinnin! Koettakaa kestää, ne joilla nyt asiaa anonyyminä olisikaan. :D

6 kommenttia

  1. Hyvin te siellä aluemestaruuksissa varmasti vedätte! Mä koitan saada kans oman tekemisen kuntoon että saatas Retun kanssa ehjä rata sunnuntaina estepuolen mestaruuksissa :) Akun kanssa me vaan mennään treenaamaan ja hakemaan tulos..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nokun meillä on aina mennyt ihan persiilleen aluemestikset erinäisistä syistä :D kaukana sijoituksista vaikka normaalisti va b tasolla kyllä on sijoituksia tullut. Ehkä se on mun korvien välissä :D

      Mutta toi asenne mikä teillä on pitäisi ottaa myös meille. haemme treeniä ja tuloksen :)

      Poista
  2. Hienoa! Kerrankin kuulee, että joku kouluratsastaja puhuu leukakulman aukinaisuudesta! :) Monesti huomaa, että eteen alas onkin taakse alas..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se leukakulman aukinaisuus on tärkeä asia, mutta ei absoluuttinen totuus. Ei ole kuoleman vakavaa jos hevonen välillä/vahingossa pyrkii kuolaimen taa voimattomuuttaan tms mutta tämä taakse alas/kiinni oleva leukakulma ei mun mielestä saa olla tavoite/tahallista. Jos hevonen muuten tuntuu rennolta etc mutta vähän pyrkii kuolaimen taa, tätä voidaan katsoa läpi sormien, mutta tavoite pitäisi olla NENÄ ETEEN, oli muoto mikä hyvänsä :)

      Mähän oon siis hevoshierontakursain käyny ja muutenkin kiinnostunut hevosen fysiologiasta ja anatomiasta ja mitä enemmän hevosen liikkumista opiskelee, olen kiinnittänyt huomiota rehelliseen oikeinpäin liikkumiseen etc.

      Nyt ihan MM kisoja kun seurasi huomasi että leukakulma on avonaisempi ja selvästi "muodissa" kun taas "pakettihevoset" ovat out. Huvä näin. En kuitenkaan haluaisi että ratsukkoja arvostellaan vain leukakulman perusteella. Se on vain yksi osa kokonaisuutta joka on helpoin huomata :)

      Poista
  3. Oletko huomannut että satula istuisi nyt vähän paremmin kun Hertta on vähän pyöristynyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa kyllä! Pidän kuitenkin sitä liukuestettä toistaiseksi satulan ja hevosen välissä. Tämä on auttanut myös ja mun on helpompi istua kun satula pysyy paikoillaan eikä "liiku mun mukana" harjoitusravissa :)

      Poista

Jätäthän kommenttisi!

En julkaise asiattomia/provosoivia kommentteja. Risut ja ruusut ovat tervetulleita, kunhan kommentointi pidetään asiallisena!