Kootussa Ravissa

11. elokuuta 2018

Paljon taas mennyt eteenpäin

Voisin aloittaa taas kirjoituksen sanomalla "anteeksi blogihiljaisuus" mutta päätin että en. Mä olen ollut LOMALLA ja kelit ovat olleet niin hienot etten todellakaan ole edes avannut tietokoneetta! :D Olen kyllä treenannut Hansun kanssa normaalisti, mutta muutoin olen möllöttänyt järvessä tai piitsillä, ja vähän kotimaan matkailuakin harjoittanut, joten tienpäällä tuli vietettyä aikaa. Käväisin myös lyhyen pätkän töissä ja nyt mulla alkoi loma part 2. Tosin tämä loma menee vain kotona enkä matkaile missään, sillä mun mies on töissä joten eipä mulla ole muuta tekemistä kuin kuluttaa aika tallilla ja vaikka blogin parissa... ;)
Mutta nyt on kyllä ollut niin ihana kesä säiden osalta että en edes koe huonoa omaatuntoa kun en ole koneelle istunut. Laskutkin maksan puhelimella joten tietokone on ollut varsin turha kapistus.

No mutta on mulla jotain ihan asiaakin. Hansun kanssa ollaan treenattu kuitenkin hikihatussa. Nää mun lomareissut olen onnistunut tekemään niin, että olen välissä palannut kotiin ja käynyt treenaamassa ja valmentautumassa Hansulla ja sitten taas lähtenyt reisssuun. Hansun omistaja mm, on liikuttanut maastoillen tai juoksuttaen Hansua silloin kun olen ollut pois, joten aika ideaali liikutus on ollut. Hansulle on myös tullut morsianehdokkaita, joten pari kertaa Hansu on päässyt häämatkalle Saaren klinikalle... :) Ensi kesäksi pikkuhansuja odotellessa!

Kotivalmennuksissa ollaan tosi paljon tehty vaihtojen kanssa töitä. Oikeastaan joka kerta. Hansu alkaa jo sietämään kuumenematta tosi hyvin vaihtoja vaihtojen perään. Välillä tulee epäpuhdas vaihto mutta se ei haittaa. Ollaan kuitenkin edetty vaihdoissa siihen pisteeseen että niitä voi alkaa tekemään enemmän tiheämpään tahtiin ja vähän jo "sarjassa". Eli vaihdan laukkaa useamman kerran putkeen jollain linjalla askeleita laskematta.
Isoin ahaa elämys (tai oikeastaan potkin itseäni perseelle...) tuli viime keskiviikkona valmennuksessa kun taas tehtiin vaihtoja paljon ja ties millä uralla. Hansun vaihdot tulivat heti asiallisiksi kun minä USKALSIN vaikuttaa siihen kunnolla ennen vaihtoa. Tiedän vähän olleeni liian kiltti, mutta olen tehnyt väärin siinä että "muka" olen hellä sille ja en melkein koske siihen ennen vaihtoa... Sitten tulee vaihtoavut ja voitte kuvitella kumpi on hevoselle parempi? Se että tuet ja korjaat sitä ennen vaihtoa vai se että et muka koske siihen yhtään ja sitten yhtäkkiä yllättäen pyydät vaihtoa avuilla? Sehän yllättää hevosen kuin hevosen!
Kun rehdisti linjalla ennen vaihtoapuja siirsin lapoja suoraksi ja aivan varmana koskin siihen niin paljon kuin halusin ja tarve vaati suoristamiseen, tuli normaaleja ja rentoja vaihtoja... Tietenkin. Hevonen täytyy saada lavoistaan suoraksi niin koko kroppa seuraa perässä. Kun hevonen on suora, on vaihtokin helppo. Miksi mä edes olen yrittänyt olla "hellä" ja antanut mennä vinossa vaihtoon. Se yllättää Hansun liikaa. Nyt kun sitkeästi suoristan (vaikka Hansu luulisi että alan jo vaihtaa) niin sitten kun vaihdon aika tulee, on itse vaihto täysin helppo juttu. Se on se suoristus ja valmistelutyö mikä ratkaisee, ei oikeat vaihtoavut. Kun olen "kokoajan Hansun kimpussa" ja työstän sitä, ei vaihtoapujen antaminen tule yllätyksenä.
Hevoset ei tykkää yllätyksistä. Tämänkin olen jo aikoja sitten sanonut...
Kuinka ihminen on niin tyhmä, että tietää miten pitäisi tehdä, mutta ei vaan kuitenkaan tee ihan niin täysillä...
Olevinaan niin kiltti ratsastaja, sanoisin enemminkin että laiska!

Hansu näki hevosen tarhassa... :D

KAIKKI KUVAT c TARU AROLA!

2 viikkoa sitten kävimme myös Hyyppärän kentällä treenaamassa kentällä oloa. Hansu on kotona nykyään tosi jees, keskittyy varsin hyvin. Meillä vaan on tosiaaan tuttu maneesi ja maneesissa orit yleensä keskittyy paremmin kun eivät näe maisemia ja muita hevosia maisemissa. Meidän kotikenttä ei taas meitä auta treenaamisessa koska se on keskellä metsää ja siellä ei ole KETÄÄN, joten Hansu on siellä aivan fantastinen koska se on kokonaan yksin... Kotona kun treenit on mennyt niin hyvin niin hyvä lähteä sitten treenaamaan sitä vaikeampaa olosuhdetta eli ulkokenttää. :)
Hansu oli todella nätisti ja Hyyppärän kentällä se oli rento verrattuna vaikka Rusan kenttään. Toki välillä Hansun huomion vei jossain kaukana laitumella oleva hevonen, mutta sekin vähän harmitti kun itse kentällä ei ollut muita. Se taas vähän helpottaa kun siinä jossain pyörii myös lähempänä hevonen, eikä vain kaukana.
Mennään kuitenkin uudelleen varmaan ensi viikolla taas Hyyppärän kentälle valmentautumaan koska mulla on tosiaan toinen loma niin on aikaa. :)

Hyyppärässä tehtiin sitä samaa mitä aina, eli avoja ja sulkuja, sekä sitten pidettiin lyhyet rataharkat, eli menin Va B tason ohjelman ulkomuistista. Sen verran tuunattiin että käyntiosuutta pidennettiin kävelemällä koko kierros kenttää ympäri jotta saatiin rentoutta käyntiin. Sen jälkeen jatkoin ohjelman normaalisti läpi. Hansulla on hieno käynti mutta vielä sen nuoruuden takia joudutaan treenaamaan sitä että se tuollaisessa vaikeammassakin ympäristössä olisi heti muusta askelajista siirryttäessä heti rento ja kävelisi. Nyt se ei aina ihan malta kun on niin menossa. Kotona on jo tosi hyvä käynti tehtävien välissä.

Käytiin myös Paulo Bastoksen valmennuksessa Sipoossa viime viikolla ja sieltä mulla onkin paaaaljon videota! Teen siitä erikseen postauksen videon kera! :)

 Loppuun vielä pari Tarun kuvaa Hyyppärän treeneistä kentällä.


Hansun passage tulee olemaan kyllä ihan 10... 

Hehe, ei Hansu mitään törttöillyt, mutta tässä nostan laukkaa käynnistä ja se vähän innostui kun tuossa ihan 10 m päässä kävelytettiin hevosta. :D 


Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Jätäthän kommenttisi!

En julkaise asiattomia/provosoivia kommentteja. Risut ja ruusut ovat tervetulleita, kunhan kommentointi pidetään asiallisena!