Kootussa Ravissa

14. maaliskuuta 2014

Sunnuntaina se sitten alkaa!

Meinaan kisat! Eli Enjalan tallille Keravalle suunnataan sunnuntai illaksi kolhimaan kouluaitoja Va B MB Specialin tahdissa. Kyseessä on seurakisat ja meitä on Va B luokassa ihan 4 kappaletta, eli siitä tulee ihan kisaluokka. :) Mun mielestä ihan hyvä hyödyntää tälläiset pienemmätkin kisat tähän alkukauteen, varsinkin meidän kohdalla kun ei olla päästy ihan täysillä treenaamaan.
Tässä on Comtesse malli. Mulla on vähän tuunattu, kiiltonahka ja blingiä varressa! Eiköhän joskus tännekkin päädy kuvia niistä.. :)

Tänään illan hämärtyessä testasin ekaa kertaa mun uusia Königsin Comtesse saappaita ihan ratsain! Herranen aika niillä oli mukava ratsastaa!
Olen talven aikana ajanut niitä vähän sisään himassa. Siivonnut tai oleskellut muuten vain ne jalassa sisällä leggingsien kanssa, jotta ne vähän muovautuisivat jalkaan. Hirvitti ajatus niillä ratsastamisesta, kun on koko talven mennyt noilla mun Hööksin "estesaappailla". Mietin että mitenkähän jalat kestää kunnon koulutuuppaussaappaiden kanssa. Mutta mitä vielä! Ne tuntui tosi hyviltä! Kyllä huomaa että sisävuori on ohuempaa nahkaa, ei yhtään jäykät ratsastaa, mutta kuitenkin antavat sen paremman tuen nilkalle kuin estesaapas. Tuntui taas ihan kouluratsastajalta :D

Saapas mun mielestä jopa ohjas mun jalkaa taas parempaan asentoon. Jouduin jopa pidentämään jalustinremmejä yhdellä reijällä, jotta saan jalan sopivan suoraksi. Tämä mun mielestä auttoi mua istumaan ryhdikkäämmin ja nojaamaan paremmin taakse. Ai vitsit mähän ratsastan näillä nyt ahkeraan, niin pehmenee kunnolla sitten kisoihinkin kesäksi!

Sen toki huomasi, että on vähän jäykät nilkasta, sillä oli vaikeaa käyttää pohjetta nopeasti. Tämä asia kyllä varmasti korjaantuu kun saappaat muokkautuu mun jalkaan. Pikkuhiljaa! On kyllä paljon paremmat jalassa kuin mun ikivanhat Königs Favoritet. Niillä meni 3 vuotta sijaantua sopiviksi, ennenkuin ratsastaminen ei enää ollut niin tuskaa niillä. :D Noh, onhan nää toisaalta tehty mulle mittatilaustyönä, joten oletinkin että sopivat hyvin jalkaan.
Eteen,eteen,eteen
Vaikka nuo estesaappaat on ihanat, niin täytyy myöntää että kyllä se koulusaapas on aina koulusaapas! :D

Hertta oli aikas kiva tänään, vaikka taas vaihteeksi tuuli kovaa. Tein paljon taas laukkatyöskentelyä. Tein tehtävää, jossa saisin Herttaa nopeaksi jalalle ja saisin oikein tehokkaasti koottua sitä. Menin uralla käynnissä, mutta aina käänsin voltille ja yhtäaikaa nostin laukan. Laukkasin voltin ja takaisin uralle saapuessani siirsin käyntiin oikein kunnon laukan kokoamisen jälkeen. Oikea kierros oli pehmeempää, vasemmalle Hertta ei ihan rehellisesti taipunut.
Eli yhteen pitkään sivuun mahdutin noin 3 volttia, lyhyelle sivuille 1-2 volttia kierroksen aikana. Eli aina voltit laukassa, ja suora ura käynnissä. Näin ollen vaadin Herttaa kokoamaan ja lyhenemään rungostaan sekä taipumaan. Tsekkaan volteilla tosi tarkkaan että ulkopohkeesta hevonen reagoi kantamalla ulkokylkensä ja pitää sen lyhyenä.

Lopuksi otin taas yksittäiset vaihdot kokorata leikkaalla läpi Va B rataa silmällä pitäen. Ai että laukanvaihdot on tullut yksittäisinä meille helpoiksi! Ennen sai tehdä töitä että siitä tulee puhdas, mutta nykyään voi jopa vähän huolettomammin tehdä vaihdon ja se on about 98% kerroista aina puhdas! Toki laadukkaamman vaihdosta saa kun ratsastaa paremmin, mutta on huojentavaa, että vaihto on varmempi, ja se voi pelastaa pisteitä radalla, jos tulee huono valmistelu vaihtoon. ;) Ei tarvite enää hirveää jännitystä vaihtoihin, että meneeköhän ne puhtaasti... Vielä pitää hioa sarjavaihtoja yhtä varmoiksi!

Katsotaan miten sunnuntaina menee! Toivottavasti sää ei ole mikään ihan hirveä... JA TOIVOTTAVASTI se "takatalvi" peruuntuu ja tää "etukevät" saa jatkua! :P

2 kommenttia

  1. Olen aina näin aloittelijana miettinyt, mitä ihmeen eroa niissä satojen eurojen ja parinkympin saappaissa tai housuissa on. Mutta ilmeisesti sitten jotain eroa...? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä niissä oikeasti on laatueroja! :D

      Ennen mulla oli aina parinkympin housut Prismasta, mutta kun ekat Pikeurit ostin niin ne oli ihan erituntuiset jalassa ja istuu kuin toinen iho...

      Mutta on niissä halpiksissakin hyviä, enkä mä jokaista osta vain merkkiä merkkiä merkkiä. Esim just noi mun estesaappaat on Hööksistä ja mun mielestä ne on tosi käytännölliset ja hyvät saappaat, Käytän niitä aina kotona ja treeneissä. Niillä voi vaikka tehdä kävelylenkin eikä hierrä! Nyt noi hienommat on sit enemmän kisoihin ja sen sellaisiin, mutta toki niilläkin meen kotioloissa. Ei noissa Hööksin saappaissakaan mitään vikaa, mutta kyllä auttaa esim nilkan taittumiseen kun on kunnon koulusaapas niin pitää jalan paikallaan. Jos taas haluan hyppää, niin eihän noilla koulutönkkösaappailla voi sitä tehdä kun jalka ei taivu. :D Vähän siis reenien mukaan mitä tarvitsee! :D

      Poista

Jätäthän kommenttisi!

En julkaise asiattomia/provosoivia kommentteja. Risut ja ruusut ovat tervetulleita, kunhan kommentointi pidetään asiallisena!